Biura do wynajęcia Warszawa

4 lutego 2020

Biura do wynajęcia w Warszawie i szerzej rynek powierzchni biurowych to nasza pasja. Zajmujemy się nim już trzecią dekadę i nieskromnie mówiąc wiemy o nim wszystko. W tym czasie obejrzeliśmy ponad 1000 biurowców w Warszawie i miliony metrów kwadratowych powierzchni biurowych do wynajęcia.

Znamy setki domów, mieszkań i lokali przeznaczonych do wynajęcia na biuro. Każdego dnia poznajemy nowe lokale, weryfikujemy warunki i oczekiwania klientów. Ta specjalistyczna wiedza pozwala znaleźć najbardziej optymalne rozwiązanie zarówno dla Wynajmującego jak i Najemcy.

Rynek powierzchni biurowych w Warszawie

Warszawa jest największym i najlepiej rozwiniętym rynkiem biurowym w Polsce. Rynek oferuje ponad 5,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej do wynajęcia, a blisko 800 000 mkw. biur jest w trakcie budowy. ( stan na koniec 2019 roku).

Jakie podstawowe kryteria wziąć pod uwagę przy wyborze biura do wynajęcia w Warszawie ?

Lokalizacja biura w Warszawie

Jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze biura do wynajęcia w Warszawie jest oczywiście lokalizacja. Strefą o największej koncentracji budynków biurowych jest Centralny Obszar Biznesu czyli Śródmieście Warszawy z odchyleniem zachodnim w kierunku Woli ( okolice Ronda Daszyńskiego) oraz okolice Alei Jerozolimskich.

Natomiast największa podaż powierzchni biurowych do wynajęcia w Warszawie jest nadal na Mokotowie ( 1,5 mln mkw. biur). Otwarcie drugiej linii metra spowodowało, że Praska strona Warszawy stała się atrakcyjną lokalizacją biznesową z potencjałem do szybkiego rozwoju. Szybka możliwość dotarcia do biura ma kluczowe znaczenie zarówno dla pracowników jak i dla klientów. Rozwój metra otwiera nowe perspektywy dla lokalizacji budynków biurowych.

Standard biura

W nowoczesnych biurowcach powierzchnie biurowe do wynajęcia są wyposażone we wszystkie niezbędne udogodnienia m.innymi klimatyzację, kontrolę dostępu, uchylne okna ( nie wszystkie biurowce), dobry dostęp światła dziennego, przyjazne oświetlenie, itp.

Poza samym biurem istotne są udogodnienia w budynku, parking, ( również dla rowerów i samochodów elektrycznych), prysznice, strefy relaksu, kantyny/restauracje i punktu usługowe. Te przyjazne udogodnienia wpływają zarówno na jakość pracy jak również są wizytówką firmy dla odwiedzających ją gości i klientów.

Powierzchnia biura do wynajęcia w Warszawie

W przypadku wynajmu mieszkania lub domu w celach biurowych sprawę mamy dosyć oczywistą, metraż mieszkania lub domu jest tym za który płacimy czynsz najmu.

Trochę większe skomplikowanie występuje w przypadku metrażu biura do wynajęcia w biurowcach w Warszawie. Tu pojawia się kilka składowych.

Powierzchnia netto biura – jest to ta część biurowca który służy do naszej wyłącznej dyspozycji i stanowi zazwyczaj wydzielony samodzielny moduł biurowy.

Powierzchnia wspólna na piętrze i odpowiedni jej % doliczany do powierzchni netto biura – występuje w przypadku gdy nasze wynajęte biuro stanowi część piętra, zazwyczaj są to hole windowe, komunikacja wspólna ew. toalety i inne pomieszczenia sanitarne i techniczne do wspólnego użytku.

Powierzchnia wspólna budynkowa – jest to część biurowca do wspólnego użytku wszystkich najemców, najczęściej lobby wejściowe, część recepcyjna, hole windowe na parterze,

Reasumując powierzchnia najmu brutto biura w biurowcu to suma powierzchni biurowej netto + % powierzchni wspólnej, a powierzchnia wspólna może ( choć nie musi) składać się z powierzchni wspólnej piętra i powierzchni wspólnej budynku.

Koszty i opłaty eksploatacyjne w budynkach biurowych

Poza czynszem za wynajem biura w Warszawie najemca zobowiązany jest ponosić na rzecz właściciela budynku dodatkowe opłaty związane z eksploatacją budynku i wynajmowanej powierzchni. Są to opłaty eksploatacyjne i opłaty za zużycie mediów ( tzw. koszty licznikowe). Wysokość kosztów eksploatacyjnych stanowi niemały ułamek całości kosztów związanych z najmem biura. Poniżej składowe kosztów eksploatacyjnych:

  1. Media
  2. Obsługa techniczna
  3. Ochrona
  4. Recepcja
  5. Podatek od nieruchomości
  6. Opłata za wieczyste użytkowanie gruntu ( jeżeli występuje)
  7. Sprzątanie powierzchni wspólnych i terenu
  8. Zarządzanie
  9. Ubezpieczenie
  10. Pozostałe

Wynajem biura w Warszawie wiąże się z decyzją przy podejmowaniu której należy wziąć pod uwagę jeszcze szereg uwarunkowań, jak chociażby: okres najmu, zakres prac wykończeniowych ( tzw. fit out), koszty parkingu, efektywność powierzchni i szereg innych czynników. Pamiętajcie, że tanie biuro do wynajęcia to nie tylko niski czynsz najmu.